(Huispausjoukkueisiin voi hakea tÀÀllÀ.)
Uusi lukuvuosi ja sitÀ myöten uusi huispauskausi on pian alkamassa! TÀnÀkin vuonna huispausotteluiden tulokset arvotaan tÀmÀn viestin lopussa esitellyllÀ tavalla, ja pelaajat voivat jÀlkikÀteen halutessaan roolipelata otteluita arvotun lopputuloksen mukaisesti. Kaikilla joukkueilla on off-game-pelaajamÀÀrÀstÀ riippumatta arvonnassa yhtÀlÀiset mahdollisuudet voittoon.
Huispauksen arvontasÀÀnnöt pysyvÀt tÀnÀ vuonna samoina kuin viime lukuvuonna. Otteluiden jÀrjestys on kuitenkin vaihtunut. KÀytössÀmme oli melko pitkÀÀn Potter-kirjoissa kÀytetty ottelujÀrjestys, mutta tÀnÀ vuonna kokeilimme tuoda huispaukseen vielÀ enemmÀn satunnaisuutta arpomalla myös ottelujÀrjestyksen. (Se, ettÀ Luihuinen aloittaa jokaisen ottelulohkon johtuu siis sattumasta eikÀ siitÀ, ettÀ kukaan suosisi tai sabotoisi Luihuisen joukkuetta. :D)
Lukuvuoden 2023-2024 huispausotteluiden aikataulut löytyvÀt alta. Otteluiden lopputulokset julkaistaan pÀÀsÀÀntöisesti ottelupÀivÀnÀ. Jokaisen ottelun jÀlkeen joukkueiden jÀsenillÀ on mahdollisuus kommentoida ottelua ja kertoa, mitÀ heidÀn hahmonsa (ottelun lopputuloksen puitteissa) ovat ottelussa tehneet ja mikÀ ehkÀ meni hyvin ja mikÀ huonosti. NÀin ottelutuloksia voi toivottavasti hyödyntÀÀ myös roolipeleissÀ!
Otteluaikataulu 2023-2024
- 11. marraskuuta 2023 Luihuinen - Puuskupuh --> Luihuinen voitti 200 - 60
- 25. marraskuuta 2023 Rohkelikko - Korpinkynsi --> Korpinkynsi voitti 70 - 240
- 3. helmikuuta 2024 Luihuinen - Rohkelikko --> Rohkelikko voitti 60 - 200
- 17. helmikuuta 2024 Korpinkynsi - Puuskupuh --> Korpinkynsi voitti 200 - 70
- 20. huhtikuuta 2024 Luihuinen - Korpinkynsi --> Luihuinen voitti 200 - 40
- 4. toukokuuta 2024 Rohkelikko - Puuskupuh --> Rohkelikko voitti 200 - 50
- (18. toukokuuta 2024 Finaaliottelu tarvittaessa)
Huispausliiga 2023-2024 (pÀivitetty 04.05.2024)
1. Korpinkynsi 480 pistettÀ
2. Rohkelikko 470 pistettÀ
3. Luihuinen 450 pistettÀ
4. Puuskupuh 180 pistettÀ
âââââââââââââââ ââ đ§čâ â âââââââââââââââ
Lukuvuoden 2023-2024 huispaussÀÀnnöt
TÀnÀ lukuvuonna kÀytÀmme sÀÀntöjÀ arvonnassa kuin viime vuonnakin. Ottelun aluksi arvotaan ottelun pituus (erittÀin lyhyt / melko lyhyt / normaalia lyhyempi / normaali / normaalia pidempi / melko pitkÀ / erittÀin pitkÀ) ja tÀmÀ pituus vaikuttaa puolestaan siihen, miten monta maalia ottelun aikana on mahdollista maksimissaan tehdÀ (5 / 10 / 15 / 20 / 25 / 30 / 35). Ottelupituuksien todennÀköisyydet on mÀÀritetty siten, ettÀ ottelulla on 80 % mahdollisuus olla normaalin pituinen, 5 % mahdollisuus olla normaalia lyhyempi tai normaalia pidempi, 3 % mahdollisuus olla melko lyhyt tai melko pitkÀ ja 2 % mahdollisuus olla erittÀin lyhyt tai erittÀin pitkÀ. Ottelun pituus arvotaan heittÀmÀllÀ d100-noppaa. Ottelupituudet menevÀt siis seuraavasti:
d100 = 1-2 --> ErittÀin lyhyt ottelu (2 % otteluista) --> 5d10 (joukkueilla 5 maaliyritystÀ)
d100 = 3-5 --> Melko lyhyt ottelu (3 % otteluista) --> 10d10 (joukkueilla 10 maaliryitystÀ)
d100 = 6-10 --> Normaalia lyhyempi ottelu (5 % otteluista) --> 15d10 (joukkueilla 15 maaliyritystÀ)
d100 = 11-90 --> Normaali ottelu (80 % otteluista) --> 20d10 (joukkueilla 20 maaliyritystÀ)
d100 = 91-95 --> Normaalia pidempi ottelu (5 % otteluista) --> 25d10 (joukkueilla 25 maaliyritystÀ)
d100 = 96-98 --> Melko pitkÀ ottelu (3 % otteluista) --> 30d10 (joukkueilla 30 maaliyritystÀ)
d100 = 99-100 --> ErittÀin pitkÀ ottelu (2 % otteluista) --> 35d10 (joukkueilla 35 maaliyritystÀ)
Muuten maalit arvotaan samalla tavalla kuin ennenkin eli jokaisella maaliyrityksellÀ joukkueella on 30 % mahdollisuus tehdÀ maali (maali katsotaan onnistuneeksi, mikÀli heitto d10 on vÀhintÀÀn 8). Roolipelillisesti tÀyden kympin heitot voidaan katsoa erityisen taitavasti tehdyiksi maaleiksi ja ykköset puolestaan oikein kunnolla ohi menneiksi. Maalit heitetÀÀn ottelun pituuden arpomisen jÀlkeen ja ne tarkoittavat kaikkia ottelun aikana tehtyjÀ maaleja yhteensÀ. Jokaisesta maalista joukkue saa 10 pistettÀ.
Siepin nappaaminen arvotaan kaksivaiheisesti. Ensin heitetÀÀn siepin havaitsemisesta d100. Suuremman luvun saanut etsijÀ nÀkee siepin ensimmÀisenÀ ja saa seuraavaan heittoon bonusta noppalukujen kymmenellÀ jaetun erotuksen verran (erotus jaettuna 10:llÀ ja pyöristettynÀ lÀhimpÀÀn kokonaislukuun normaalien pyöristyssÀÀntöjen mukaisesti). TÀmÀn jÀlkeen varsinaisesta siepin nappaamisesta heitetÀÀn molemmille etsijöille d20. Siepin ensimmÀisenÀ nÀhnyt etsijÀ saa lisÀksi aiemmin lasketun bonuksen heittoonsa eli d20+X. Suuremman luvun saanut etsijÀ nappaa siepin. MitÀ suurempi nopan silmÀluku on, sitÀ nopeampi ja taitavampi siepin nappaus on ollut. Siepin nappaamisesta joukkue saa 150 pistettÀ.
LisÀksi otteluiden alussa heitetÀÀn nopalla myös (vuodenajasta riippuva) sÀÀtila, joka on kuitenkin vain roolipelillinen lisÀ eikÀ sillÀ ole mitÀÀn vaikutusta muihin heittoihin.
Ottelun lopussa pisteet siepin nappaamisesta sekÀ maaleista lasketaan yhteen ja enemmÀn pisteitÀ kerÀnnyt joukkue voittaa ottelun. Molempien joukkueiden kerÀÀmÀt pisteet merkataan ylös ja vuoden lopussa koko huispausliigan voittaa se joukkue, joka on kerÀnnyt yhteensÀ eniten pisteitÀ lukuvuoden aikana. Vaikka joukkue siis hÀviÀÀkin ottelun, otetaan ottelussa kerÀtyt pisteet huomioon liigan kokonaispistemÀÀrÀssÀ.
MikÀli kaikkien kuuden ottelun jÀlkeen kaksi (tai useampi) tupaa on tasapisteissÀ ensimmÀisellÀ sijalla, pelataan ylimÀÀrÀisiÀ finaaliotteluita, kunnes saadaan selville voittaja.
Nopat:
d10 = 10-sivuinen noppa, jossa on luvut 1-10
d20 = 20-sivuinen noppa, jossa on luvut 1-20
d100 = 100-sivuinen noppa, jossa on luvut 1-100