Deadline: pe 30. huhtikuuta 2021 kello 23.59
Etkö tiedä, mikä on roolipelihaaste? Lue lisää täältä!
Tehtävänanto
Vuoden toisessa roolipelihaasteessa jatketaan vähän siitä, mihin edellisessä haasteessa jäätiin. Tämänkertaisen kirjoitusharjoitteen tarkoitteena on syventää ymmärrystään itsestään, joskin tässä sovelluksessa ennemmin ehkä hahmostaan ja mahdollisesti myös hahmon pelaajasta. Esiin voi tulla asioita, joita hahmo ei niinkään muille, saati itselleen myöntäisi. Tarkoituksena on täydentää 20 Toisaalta…, toisaalta… ja 20 Minä olen… -virkettä roolipelihahmosi näkökulmasta. Kaikkia 40 virkettä ei toki ole pakko täydentää, joten ota sellainen määrä, miltä itsestäsi tuntuu hyvältä.
Maalis-huhtikuun roolipelihaasteena on siis Julia Cameronin kirjoittaman ja Pekka Pakkalan suomentaman Kultasuoni – Matka luovuuden sydämeen -kirjan (2007, 200) tehtävä ”Katsopa asiaa tältä kannalta – toisaalta… ja toisaalta”, jota on inhimillisyyden seurauksena hieman sovellettu. Kirjassa mainitaan, että kyseessä on nopea kirjoitusharjoite. Tein tämän kokeilun vuoksi omalla roolipelihahmollani ja sain sen tehtyä noin kahteenkymmeneen minuuttiin, jos jonkinlaista osviittaa ajankäytölle haluaa.
Käytännössä tämä haaste koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa täydennetään 20 Toisaalta …, toisaalta… -virkettä. Tätä tehdessään voi huomioida mahdolliset ”näennäiset vastakkaisuudet” (Cameron 2007, 200) ja pohtia hahmon ajatusmaailmaa. Toisessa osassa täydennetään 20 Minä olen… -virkettä, joissa ensimmäiset 10 ovat ”virallisia” ja loput 10 ”salaisia”. Tässä kohdassa pääset pohtimaan, kuka/minkälainen roolipelihahmosi on virallisesti (avoimesti muille) sekä salaisesti (sisäisesti, tietää vain itse). Voit täydentää kohdat yhdellä tai useammalla sanalla, miten vain haluat. Koska tämä on tarkoitettu nopeaksi harjoitteeksi, niin ensimmäiseen tai ensimmäisiin ideoihin voi ja kannattaa tarttua.
Selvyyden vuoksi tässä vielä lyhyt nosto valituista Lazlolla/Lazlona täydentämistäni virkkeistä, jotta idea välittynee paremmin.
Esimerkki
2. Toisaalta tykkään aamupaloista, toisaalta siellä on liikaa porukkaa.
3. Toisaalta sukunimen käyttö häiritsee, toisaalta liiallinen tuttavallisuus häiritsee.
4. Toisaalta pukeudun mielelläni, toisaalta vaatteet stressaa paljon.
VIRALLISESTI
1. Minä olen valvojaoppilas.
2. Minä olen täysi-ikäinen.
3. Minä olen outo.
SALAISESTI
11. Minä olen ihan mukava.
12. Minä olen huono taikaolentojen kanssa.
Tästä voit kopioida Toisaalta…, toisaalta… -listan
Koodi: Valitse kaikki
1. [i]Toisaalta[/i]… , [i]toisaalta[/i]
2. [i]Toisaalta[/i]… , [i]toisaalta[/i]
3. [i]Toisaalta[/i]… , [i]toisaalta[/i]
4. [i]Toisaalta[/i]… , [i]toisaalta[/i]
5. [i]Toisaalta[/i]… , [i]toisaalta[/i]
6. [i]Toisaalta[/i]… , [i]toisaalta[/i]
7. [i]Toisaalta[/i]… , [i]toisaalta[/i]
8. [i]Toisaalta[/i]… , [i]toisaalta[/i]
9. [i]Toisaalta[/i]… , [i]toisaalta[/i]
10. [i]Toisaalta[/i]… , [i]toisaalta[/i]
11. [i]Toisaalta[/i]… , [i]toisaalta[/i]
12. [i]Toisaalta[/i]… , [i]toisaalta[/i]
13. [i]Toisaalta[/i]… , [i]toisaalta[/i]
14. [i]Toisaalta[/i]… , [i]toisaalta[/i]
15. [i]Toisaalta[/i]… , [i]toisaalta[/i]
16. [i]Toisaalta[/i]… , [i]toisaalta[/i]
17. [i]Toisaalta[/i]… , [i]toisaalta[/i]
18. [i]Toisaalta[/i]… , [i]toisaalta[/i]
19. [i]Toisaalta[/i]… , [i]toisaalta[/i]
20. [i]Toisaalta[/i]… , [i]toisaalta[/i]
Tästä voit kopioida Minä olen… -listan
[u]VIRALLISESTI[/u]
1. [i]Minä olen[/i]
2. [i]Minä olen[/i]
3. [i]Minä olen[/i]
4. [i]Minä olen[/i]
5. [i]Minä olen[/i]
6. [i]Minä olen[/i]
7. [i]Minä olen[/i]
8. [i]Minä olen[/i]
9. [i]Minä olen[/i]
10. [i]Minä olen[/i]
[u]SALAISESTI[/u]
11. [i]Minä olen[/i]
12. [i]Minä olen[/i]
13. [i]Minä olen[/i]
14. [i]Minä olen[/i]
15. [i]Minä olen[/i]
16. [i]Minä olen[/i]
17. [i]Minä olen[/i]
18. [i]Minä olen[/i]
19. [i]Minä olen[/i]
20. [i]Minä olen[/i]
Ensimmäisestä hahmosta palkitaan 20 tupa/roolipelipistettä, toisesta 10, ja kaikista seuraavista 5 pistettä/hahmo. Täysiä pisteitä varten tarvitaan kaikkiaan yhteensä 20 täydennettyä virkettä (eli puolet 40:stä virkkeestä), ja tätä lyhyemmät kirjoitukset pisteytetään täydennettyjen virkkeiden kokonaislukumäärän mukaan (ensimmäisestä hahmosta 1 piste/kohta, toisesta 0,5 piste/kohta, sitä seuraavista 0,25 piste/kohta) Halutessaan voi täydentää kaikki virkkeet, muttei se vaikuta täysien pisteiden määrään.
Voit vapaasti valita, mitä virkkeitä täydennät ja kuinka monta. Täten voit halutessasi keskittyä vain toiseen osaan tai ottaa molemmista virkkeitä hahmosi täydennettäväksi.
Palautus
Virkkeet voit postata suoraan vastauksena tähän topiikkiin tai linkkinä luovuustopiikistasi löytyvään kirjoitukseesi. Jos osallistut useammalla hahmolla, postaathan jokaisen osallistumisesi (tai linkit niihin) erikseen.
Linkin voit tehdä seuraavalla koodilla:
[url=URL-osoite]Linkin teksti[/url]